Home Dania i dodatkiDania z warzywami i jarskie Idealne źródła białka dla wegetarian

Idealne źródła białka dla wegetarian

autor admin
Idealne źródła białka dla wegetarian
Print Friendly, PDF & Email

W Polsce zapanowała moda na wegetarianizm. Jak podają statystyki już ponad milion Polaków, postanowił całkowicie wyeliminować mięso ze swojego jadłospisu. Równocześnie spore grono osób, stara się znacząco ograniczyć spożycie mięs i wędlin.

O tym, że dania jarskie mogą być pyszne i zdrowe nie trzeba nikogo przekonywać. Jedynym problemem bywa kwestia odpowiedniego zbalansowania diety, aby zapewnić właściwą ilość białka. Jest to oczywiście możliwe, trzeba jednak nieco się postarać i dowiedzieć co jeść, żeby organizm dostawał dokładnie to, czego potrzebujemy.

Dziś opowiem nieco o najlepszych źródłach białka, które każdy z Was powinien wprowadzić do swojej diety, jeśli pragnie zostać odpowiedzialnym i świadomym jaroszem.

Białko – podstawa funkcjonowania zdrowego organizmu

Białko razem z tłuszczami i cukrami należy do trzech najważniejszych składników odżywczych, których nie może zabraknąć w zdrowej diecie. Jego podstawowym zadaniem jest budowanie wszystkich narządów. Wchodzi w skład hormonów, składników krwi, enzymów oraz przeciwciał. Dzięki niemu dochodzi między innymi do budowania nowych komórek, regeneracji narządów, regulowania ciśnienia oraz regulacji wszystkich procesów życiowych.

W organizmie człowieka znajduje się łącznie około 10-14 kilogramów białka, które regularnie ulega wymianie. Naukowcy podają, że każdego dnia wymienia się około 300-400 gramów.

Trudno się zatem dziwić, że białko musi się znaleźć koniecznie w zdrowej diecie. Co może się zdarzyć, jeśli będziemy je dostarczać zbyt mało ? Tkanki nie będą mogły prawidłowo się regenerować, dojdzie do zaburzenia procesów myślowych, zahamowania wzrostu i uszkodzenia większości organów, w tym szczególnie wątroby.

Podstawowymi źródłami białka są mięso i ryby. Można je jednak znaleźć także w innych produktach spożywczych. Świadome odżywianie się w przypadku diety wegetariańskiej jest ważne, abyśmy zawsze dostarczali odpowiednią ilość tego składnika.

Gdzie zatem najlepiej szukać białka ? Poniżej pokażę najważniejsze produkty, które warto wprowadzić do codziennego jadłospisu.


1. Orzechy i nasiona

Zazwyczaj kojarzymy wszelkie orzechy i nasiona z tym, że są bogatym źródłem tłuszczów. Okazuje się jednak, że dostarczają nam również olbrzymią porcję zdrowego białka. W migdałach znajduje się go aż 20 gramów (na 100 gramów produktu), w orzechach włoskich 15 gramów.

Pamiętajmy jednak o tym, aby zawsze kupować żywność w sprawdzonych sklepach. Sięgajmy po produkty z ekologicznych upraw, oferowane przez odpowiedzialnych producentów.

Tego typu składniki, jak zdrowa żywność ze SklepAgnex.pl, który stawia przede wszystkim na jakość i zdrowie, pozwalają dostarczać do organizmu wszystko, co potrzebne.

2. Warzywa strączkowe

Za najczęściej wymieniane źródło białka roślinnego często uważa się warzywa strączkowe – fasolę, ciecierzycę lub soję. Oprócz samego białka znajduje się w nich również sporo węglowodanów, witamin z grupy B oraz błonnika, dlatego też warto po nie sięgać nawet w przypadku diety mięsnej.


3. Nabiał i jajka

Wegetarianie mogą również zdecydować się na bogate źródła białka odzwierzęcego, do których zalicza się nabiał oraz jajka. Stanowią fenomenalne uzupełnienie diety i bez trudu rekompensują
niedobory spowodowane rezygnacją z produktów mięsnych. Niestety nie mogą być spożywane przez osoby na dietach wegańskich.


4. Warzywa zielone

Białko występuje także w warzywach zielonych takich, jak szpinak, brukselka, jarmuż czy brokuły. Jest go jednak niewystarczająco (maksymalnie do 4 gramów), żeby same warzywa mogły stanowić główne źródła tego składnika, choć oczywiście świetnie uzupełniają zbalansowany posiłek, składający się z nasion, roślin strączkowych i zbóż.


Białko – składnik dla życia i zdrowia

Białko występuje w olbrzymiej ilości zdrowych produktów spożywczych. Oprócz wyżej wymienionych znajdziemy je na przykład w kaszach, konopi lub płatkach drożdżowych. Warto podejmować świadome decyzje kulinarne podczas komponowania posiłków. Dobierajmy produkty tak, żeby dostarczały nam wystarczającą ilość białka i innych składników odżywczych, równocześnie dbając o smak wszystkich dań.

Tak duża różnorodność produktów, w których białko występuje, pozwala stworzyć naprawdę pyszne dania wegetariańskie i wegańskie. W zasadzie ogranicza nas tylko nasza kulinarna kreatywność 🙂


Powiązane posty

2 komentarze

Magda 7 stycznia 2020 - 21:34

Nie wiem, czy zdecyduję się na całkowite zrezygnowanie z mięsa, ale na pewno będę ograniczać i dobrze wiedzieć jak je zastępować 🙂

Odpowiedź
napiecyku 7 stycznia 2020 - 22:06

Ja ograniczam wędliny, unikam mięsa z przemysłowych hodowli 🙂

Odpowiedź

Zostaw komentarz