Home Inspiracje Cukier trzcinowy – co o nim wiemy ? Cztery ciekawe fakty

Cukier trzcinowy – co o nim wiemy ? Cztery ciekawe fakty

autor admin
Cukier trzcinowy, co o nim wiemy - cztery ciekawe fakty ?
Print Friendly, PDF & Email

Cukier trzcinowy, powszechnie uważany jest za zdrowszą alternatywę dla cukru białego. Co warto o nim wiedzieć? Z niniejszego artykułu, dowiesz się podstawowych informacji na temat cukru trzcinowego, oraz poznasz cztery ciekawe fakty związane z cukrem trzcinowym.

Trzcina Cukrowa, Soku Z Trzciny Cukrowej, Naturalny

Jak powstaje cukier trzcinowy?

Trzcina cukrowa zbierana jest poprzez ścinanie łodyg, a proces ten trwa od sadzenia do zbiorów od 2,5 do 11 miesięcy. Następnie przewożona jest do fabryki, gdzie rozpoczyna się pierwszy proces – ekstrakcja soku. Trzcina jest cięta i miażdżona w dużych młynach walcowych. W kolejnym etapie, surowy sok zostaje oczyszczony z licznych zanieczyszczeń, za pomocą wapna gaszonego, a następnie zagęszczany do postaci syropu, przez odparowanie wody w stanie wrzenia.

Następnie syrop trafia do naczynia, w którym doprowadza się do wykształcenia i wzrostu kryształów cukru. Gdy ten proces się zakończy, całą zawartość naczynia osusza się, po czym kryształy są poddawane ostatecznemu suszeniu gorącym powietrzem. 

Podczas procesu produkcji, cukier trzcinowy nie jest poddany procesowi rafinacji ( oczyszczenia ), w tak dużym stopniu, jak zwykły cukier. Dzięki temu, cukier zawiera melasę i właśnie jej zawdzięcza brązowy kolor. Ciemno brązowe zabarwienie cukru trzcinowego, wskazuje również, na większą ilość minerałów.

Korzyści wynikające ze stosowania cukru trzcinowego

Ze stosowania cukru trzcinowego, może wynikać kilka korzyści :

  • Zwiększenie energii – dla ludzkiego organizmu, cukier jest podstawowym źródłem energii – znajduje się w owocach, zbożach czy produktach mlecznych. Cukier trzcinowy może być, rodzajem paliwa dla naszego organizmu.
  • Powrót do prawidłowego poziomu glukozy we krwi – gdy organizm przyjmuje więcej glukozy niż powinien, jej nadmiar jest magazynowany w postaci glikogenu w komórkach tłuszczowych oraz wątrobie.  Dzięki temu, utrzymany jest stały poziom glukozy we krwi np. między posiłkami.
  • Poprawa nastroju i samopoczucia – cukier trzcinowy, pobudza organizm do wytwarzania serotoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za dobre samopoczucie. Należy tutaj dodać, że chociaż glukoza jest niezbędnym “paliwem” dla naszego organizmu, jej nadmiar, wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Rozsądne dostarczanie cukru i produktów zawierających cukier, zmniejsza ryzyko otyłości, próchnicy, chorób nowotworowych, czy cukrzycy.

Składniki odżywcze w składzie cukru trzcinowego

Ze względu na fakt, że cukier trzcinowy jest mniej przetworzony niż zwykły cukier, w jego składzie można znaleźć 17 aminokwasów6 witamin oraz 11 minerałów. Wśród nich można wymienić m.in. potas, magnez, cynk, wapń, witaminę E i witaminy z grupy B, a także żelazo i selen.

Cukier trzcinowy, co o nim wiemy - cztery ciekawe fakty ?

cukier trzcinowy-co o nim wiemy- cztery ciekawe fakty

Cukier trzcinowy – ciekawostki

  • Termin “trzcina cukrowa” powstał w XVII wieku we francuskich Indiach Zachodnich. Wprowadzili go sefardyjscy Żydzi, którzy mówili w języku ladino (po judeohiszpańsku). Pochodzi on od słów: “śarkarā” (cukier) oraz “קנה” (trzcina).
  • Proces produkcji oraz przetwarzania cukru trzcinowego, jest bardziej przyjazny dla środowiska niż ma to miejsce w przypadku pozostałych cukrów. Warto jednak mieć na uwadze, że nie oznacza to, iż jest on całkowicie wolny od szkodliwych chemikaliów i pestycydów.
  • Kaloryczność cukru trzcinowego, jest podobna do kaloryczności cukru białego – wynosi odpowiednio: 397 i 396 kcal.
  • Pomimo, że cukier trzcinowy jest łudząco podobny do cukru brązowego, istnieje jedna podstawowa różnica – w pierwszym z nich nie ma potrzeby oddzielania melasy. Cukier brązowy, to najczęściej zwykły cukier buraczany, zabarwiony karmelem.
  • Cukier trzcinowy nierafinowany, jest ważnym składnikiem kuchni azjatyckiej, zwłaszcza indyjskiej.

Od dawna słodzimy kawę, wyłącznie cukrem trzcinowym. Używam go do pieczenia pierników, ciasteczek i do napojów alkoholowych. Lubimy, delikatny karmelowo- miodowy smak cukru trzcinowego.

Pamiętajmy jednak, o rozsądnym dawkowaniu i nie przekraczaniu dobowego limitu cukru. Wszak cukier, to nie tylko słodycze. Umiarkowana, ale regularna aktywność fizyczna, oraz nie przejadanie się, również sprzyjają naszemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu 🙂

 

 

Powiązane posty

2 komentarze

Królowa Karo 15 sierpnia 2021 - 22:11

Ja często dodaję cukier trzcinowy do wypieków – właśnie dlatego, że nadaje inny posmak ciasta.

Odpowiedź
admin 17 sierpnia 2021 - 18:42

Dobry pomysł 🙂 Pozdrawiam Karolina 🙂

Odpowiedź

Zostaw komentarz