Sok z kiszonych buraków do picia

Nasze jelita, kochają wszystko co sfermentowane. Kiszoną kapustę, kiszone ogórki, czy chleb na zakwasie. Wszystkie te produkty, zawierają bakterie kwasu mlekowego, bardzo potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego układu trawiennego. Mała porcja zakwasu z buraków dziennie, działa oczyszczająco, krwiotwórczo, antybakteryjnie, wzmacniająco, antynowotworowo, poprawia wygląd naszej skóry, leczy niektóre schorzenia wątroby i nerek. To prawdziwy cud natury 😀
Mała buteleczka probiotycznego soku z buraków, w sklepiku ze zdrową żywnością, kosztuje 6 zł. Dlatego warto zrobić go samemu, tym bardziej, że sok w zasadzie robi się sam. Zakwas można wykorzystać do barszczu, dodać do soku owocowego, czy zielonego koktajlu, mi najbardziej smakuje solo i jako napój izotoniczny. Bardzo polecam 🙂

DSC_8023

Składniki
  • około 1 kg buraków
  • 1 płaska łyżka soli, na litr wody
  • 3 – 4 ząbki czosnku przekrojone na pół
  • 1 listek laurowy, 3 nasiona jałowca ( opcjonalnie )
  •  czysty ( wyparzony ) słoik szklany, lub naczynie z kamionki
Buraczki dokładnie myję i cieniutko obieram, kroję na większe kawałki. Daję do słoika. Powinny zajmować 2/3 słoika.
W przegotowanej, schłodzonej wodzie, rozpuszczam sól. Wodą zalewam buraki. Dodaję czosnek i przyprawy.
Słoik przykrywam gazą, mocuję za pomocą recepturki. Słoik zostawiam w ciepłym miejscu na około 6 -8 dni.
Zakwas lubi być dopieszczany, dlatego warto raz dziennie, przemieszać go łyżką i usuwać ewentualny biały nalot, który może tworzyć się na powierzchni.
Po tygodniu, powstały sok, przelewam do butelki, a najlepiej od razu do szklanki 😉 Większą ilość soku, należy trzymać w chłodnym miejscu. Smacznego 🙂

DSC_8032

 

komentarze 23

  1. lena 27 kwietnia 2016 at 14:07 Reply

    Nigdy takiego nie piłam, warto spróbować dla zdrowia:)

  2. Megly 27 kwietnia 2016 at 18:14 Reply

    Nie próbowałam. Ale przekonałabym się czy by mi zasmakował 🙂 Pozdrowionka!

  3. Joasia 27 kwietnia 2016 at 19:21 Reply

    Pysznie i zdrowo 🙂

  4. poprosze dokladke 27 kwietnia 2016 at 19:31 Reply

    koniecznie muszę sobie przygotować taki sok, uwielbiam!

  5. Ela Dziurkowska 27 kwietnia 2016 at 19:51 Reply

    Jakie dziwne te nasze jelita i cały przewód pokarmowy lubią takie dziwactwa podpsute 😛 🙂

    • napiecyku 28 kwietnia 2016 at 16:22 Reply

      Pewnie odpoczywają, po przetworzonej żywności 😀

  6. Sosna 27 kwietnia 2016 at 20:25 Reply

    Nieźle to wygląda! 😀

  7. Agnieszka Wieczorek 27 kwietnia 2016 at 20:59 Reply

    Sok z buraków to coś wspaniałego i jeszcze dodatkowo jest taki zdrowy! Z przepisu na pewno skorzystam 🙂

  8. domowacukierniaewy.blox.pl 27 kwietnia 2016 at 23:01 Reply

    Samo zdrowie 🙂

  9. Marzena 28 kwietnia 2016 at 08:01 Reply

    Buraki bardzo lubię. Ale soku takiego jeszcze nie piłam 🙂

  10. Renata - Mój dzień 28 kwietnia 2016 at 14:36 Reply

    u nas jest przez cały czas, bardzo lubimy 🙂

    • napiecyku 28 kwietnia 2016 at 16:21 Reply

      U nas z małymi przerwami, również 🙂

  11. Angelika i Monika (Candy Pandas) 28 kwietnia 2016 at 21:07 Reply

    Nigdy nie piłyśmy takiego soku ale nawet chętnie byśmy spróbowały 😀

  12. PrincessDajjal 28 kwietnia 2016 at 21:42 Reply

    Samo zdrówko! 🙂

  13. Ola in the kitchen 28 kwietnia 2016 at 22:17 Reply

    Uwielbiam buraki pod każdą postacią, ale soku z buraków nie mogę przełknąć. Dlatego robię miksy burczano – owocowe 😀

  14. ja i moje urwisy 29 kwietnia 2016 at 09:32 Reply

    Wygląda fajnie, ale raczej bym go nie przełknęła 😛

  15. dżemdżus 29 kwietnia 2016 at 09:50 Reply

    Uwielbiam buraki. Niestety zakwasy mnie nie kochają więc na takie pyszności mam niewielkie szanse 🙁 Taki sok moja Babcia używała do barszczu był bosko smaczny:)

  16. Nieznajomy 29 kwietnia 2016 at 21:28 Reply

    Pyszne buraczki w płynie – mam tylko jeden problem – dla mnie zbyt dużo soli- A muszę obniżać ciśnienie- Inne walory zdrowotne zachęcają – czy soli można dodać mniej?

    • napiecyku 29 kwietnia 2016 at 22:15 Reply

      Oczywiście, że tak. Sól i przyprawy można dodawać wg. własnych upodobań. Można zmniejszyć ilość soli o połowę, lub z niej zrezygnować. Zamiast soli, czosnek, kawałek chrzanu, kminek itd. Metodą prób i błędów, można zrobić swój ulubiony zakwas do picia. Pozdrawiam 🙂

  17. Nieznajomy 29 kwietnia 2016 at 23:02 Reply

    Dziękuję Serdecznie -rozmowa z kimś o dobrym sercu- pomaga – uczy -nawet jeśli kogoś się nie zna – Staram się widzieć zalety – u kogoś kto przygotowuje – potrawy- czy piecze ciasta- krytyki unikam wyciszam głośnik do maksimum -aby kogoś nie urazić – nie lubię gdy ktoś by cierpiał z mojego powodu – A po za tym to czyjś wysiłek -czyjaś praca- trzeba go szanować- a nie wytykać błędy- – a może to nie jej –czy jego błąd – tylko moja pomyłka w czytaniu -w zrozumieniu?- Fotografię potraw czy ciast są kuszące- urzekające -robią wrażenie-

  18. moonfairy 28 maja 2016 at 14:28 Reply

    Robiłam zakwas dwa razy – wspaniały. Piłam go, jak kompot (pycha!) i dodawałam do barszczu. Do barszczu trzeba go dodać, kiedy barszcz jest już w zasadzie gotowy i zagotować tylko krótko. Gwarantowany, poza smakiem, niesamowicie piękny, głęboki kolor! 🙂 W moim przepisie jest jeszcze łyżka soku z kiszonej kapusty albo ogórków kiszonych, żeby szybciej się kisiło.
    Ktoś tu pytał o sól. Sól chyba jednak jest potrzebna, bo zabezpiecza jakoś tam (choć nie w 100%) przed pleśnią, a poza tym stanowi o smaku.

    • napiecyku 28 maja 2016 at 14:48 Reply

      Tak, zakwas bez soli ma dla mnie mdły smak i dodatkowo konserwuje. Wspaniała rzecz do picia 🙂

  19. wyleczona 21 lutego 2017 at 09:55 Reply

    Mogę chyba powiedzieć że ten sok wyleczył mnie z anemii po chemioterapii. Wtedy mi nie smakował bo traktowałam go jak lekarstwo a po za tym nic mi nie smakowało.teraz piję go profilaktycznie ma cudowne właściwości i nawet mi smakuje teraz go doceniam .Pijcie sok z buraków bo warto.Pozdrawiam wszystkich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *